הבלזם הירושלמי הוא הרכב צמחים ייחודי שפותח בירושלים בידי נזיר פרנציסקני, ושימש לטיפול פנימי וחיצוני בטווח רחב של בעיות בריאות אקוטיות וכרוניות. המחקר המדעי המודרני מאשש חלק משימושיו הקדומים.

"הבלזם הירולשמי" היווה תרופה צמחית ידועה ומקובלת בשימוש במשך קרוב ל-200 שנה באירופה ובמזרח הקרוב. בימי הזוהר שלו, שימש הבלזם כתרופת פלא לטיפול חיצוני בפצעים ובמחלות עור, כמו גם לטיפול פנימי בבליעה, למניעת מחלות זיהומיות ומגיפות, לטיפול בכאבי בטן ובתולעי מעיים, בטחורים, בכאבי ראש וסחרחורות, בכאבי אוזניים ושיניים ועוד. את הבלזם ייצר לראשונה האב אנטוניו מנזאני די קונא (1650-1729), נזיר המנזר הפרנציסקאני בעיר העתיקה של ירושלים, אשר שימש כרופא ורוקח. במשך 24 שנים חיפש האב אנטוניו אחר הרכב הצמחים האולטימטיבי, ולאחר שעלתה בידיו המשימה פרסם את ממצאיו במילאנו בשנת 1719.

ראוי לציין כי בית המרקחת של המנזר הפרנציסקאני בו פעל האב אנטוניו, היה ידוע בשעתו כאחד מבתי המרקחת המעולים ביותר בכל יבשת אירופה ואזור המזרח הקרוב, במשך קרוב לשתי מאות. "הבלזם הירושלמי" זכה לתהילת עולם והוא חוזר ומופיע בשימוש בתקופות שונות באירופה. אנו מוצאים חמש נוסחאות שונות של הרכב הצמחים הייחודי של הבלזם. הרכב אחד, אשר נמצא בכתב יד בארכיון המנזר הפרנציסקאני וכולל את הצמחים מור, לבונה, אלה ואלוה הוא, כפי הנראה, ההרכב המקורי. יש הטוענים כי מקורו של הבזלם קדום יותר, בהרכב צמחים שונה במעט מזה המיוחס לנזיר הפרנציסקאני.

צוות חוקרים ישראלי בראשותו של א. מוסייף פירסם בשנת 2005 את מחקרו בדבר "הבלזם הירושלמי" בכתב העת המדעי הנחשב Journal Of Ethnopharmacology בו חשף את ממצאיו על הרכב צמחי מופלא זה. סיכום ממצאי המחקר מעיד על פעילות רפואית מגוונות של "הבלזם הירושלמי", הכוללת בין השאר פעילות נוגדת דלקת משמעותית ופעילות מחטאת ואנטי-מיקרוביאלית ראויה לציון.

כיום משמש הבלזם הירושלמי את אנשי המקצוע באופן דומה לזה אשר היה נהוג בעבר הרחוק. הוא משמש, בנוסף, לטיפול ספציפי בזיהומים שמחולל החיידק הליקובקטר פילורי, הגורם לדלקות ולכיבים של הקיבה והתריסריון. אחד ממרכיבי התכשיר, אלת המסטיק (Pistacia lentiscus), נמצא כמעכב גידולים ממאירים של דרכי העיכול.

אודות המחבר
גל מ. ראן (Cl.H, ND, MIHA, RH (AHG
חבר איגוד ההרבליסטים האמריקאי הרשמי ומראשוני העוסקים בישראל ברפואת צמחים קלינית מודרנית. בעל ניסיון קליני ואקדמי של מעל לעשרים וחמש שנה. משמש כמנהל מחלקת מחקר ופיתוח של חברת "ראן בוטניקלס".