פרעות קשב וריכוז הפכו בעשורים האחרונים לתופעה רווחת, ויש המכנים אותן "המגיפה של המילניום החדש". סקרים שנערכו לאחרונה מראים עלייה מתמדת במתן מרשמים לטיפול בילדים המאובחנים כסובלים מהתופעה. לצד הטיפול הרפואי המקובל, שאמנם מפחית את תסמיני ההפרעה, אך מרובה תופעות לוואי – הופך הטיפול הצמחי בהפרעות קשב וריכוז פופולרי ביותר, זאת בשל היעדר תלות ותופעות לוואי לצד יעילות מוכחת. הטיפול צמחי מעניק השפעה כוללת לוויסות, איזון והזנה.

ילדים ומבוגרים רבים מאובחנים כיום כסובלים מהפרעות קשב וריכוז, המכונות בלעז ADHD. הסברה כיום היא שמקורה של ההפרעה ביולוגי, נויורו-פסיכולוגי. בנים סובלים ממנה יותר מבנות, ומספר המאובחנים בתופעה עולה מדי שנה. ולא רק אצלנו ;בארצות הברית ובקנדה, פעוטות בגילאי שנתיים ושלוש מתחילים לקבל טיפול תרופתי סדיר. הריטלין היא אחת מתרופת המרשם הניתנות במקרי הפרעת קשב וריכוז. מדובר בתרופה שנחקרת כיום רבות, אך מרובת תופעות לוואי, ביניהן ניתן למנות עצבנות, נדודי שינה, אובדן תיאבון, בחילות, כאבי ראש ובטן, נמנום וסחרחורות. ואם כל זה לא מספיק, קיימות גם תופעות חמורות יותר דוגמת האטה זמנית של קצב התפתחות הילד, פלפיטציות ולחצים בחזה ואף התנהגות תוקפנית, הזיות ומחשבות אובדניות.

אז מה יש לרפואת הצמחים להציע?
רפואת הצמחים המודרנית נותנת מענה כולל להפרעות קשב וריכוז בילדים ובמבוגרים. הצמחים פועלים הן להרגעה ואיזון והן לחיזוק והזנה. צמחים ייעודיים פועלים לתמוך במערכת העצבים ולשיפור התפקוד המנטלי, ומווסתים תפקודים מטבוליים. צמחים אלה משמשים גם להקלה במקרים של אי שקט והיפראקטיביות, כל זאת תוך שימת דגש על הזנת הגוף והשבת ויטמינים ומינרלים חיוניים, אשר העדרם נחשב כאחד הגורמים להיווצרות הפרעת הקשב .יתרון מרכזי נוסף של הטיפול הצמחי הוא היעדר רעילות, תופעות לוואי או תלות מתמשכת. ניסיון קליני נרחב ומחקרים עדכניים מוכיחים כי הטיפול הצמחי יעיל בהפחתת תסמיני הפרעת קשב וריכוז, משפר יכולות קוגניטיביות, וכבונוס גם מפחית חרדה ומרומם את מצב הרוח.

ובכן, אילו הם הצמחים שנמצאו יעילים בטיפול בהפרעת קשב וריכוז?

ספלילה | Centella (Hydrocotyl) asiatica | Gotu kola
הספלילה מקובלת בשימוש ברפואה ההודית המסורתית מזה זמן רב. בשנים האחרונות היא זוכה להתעניינות רבה בשל תכונותיה כמווסתת, מרגיעה, תומכת ומחזקת. בניסוי קליני אקראי וכפול סמיות נמצא כי תמצית תקנית מהצמח ספלילה הועילה לשיפור הזיכרון ואף שיפרה את מצב הרוח של הנבדקים.
(J Ethnopharmacol.2008 Mar 5;116(2):325-32)

פשטה שרועה | Bacopa monnieri | Brahmi
זהו צמח פופולארי במסורות רפואיות רבות. הוא מקובל בשימוש כמחזק ומזין את מערכת העצבים, כמרגיע וכנוגד חרדה. בניסוי קליני מבוקר וכפול סמיות עם הצמח נצפה שיפור משמעותי בתפקוד המנטלי של המתנדבים, הכולל הטמעה של מידע ויזואלי, קצב הלימוד המילולי והזיכרון. בנוסף נצפתה הפחתה משמעותית ברמות החרדה.
(Psychopharmacology (Berl).2001 Aug;156(4):481-4)

רודיולה | Rhodiola rosea
קנה השורש של צמח הרודיולה היה מקובל במשך מאות שנים ברפואה של ארצות סקנדינביה ורוסיה, כחומר המשפר את העמידות הפיזית ומגביר את יכולת העבודה.
רודיולה נחקרה רבות בשנים האחרונות בשל יעילותה בשיפור תפקודים קוגניטיביים, יכולת לימוד, קשב, ריכוז וזיכרון.
(1970 May 26-29. Sverdlovsk, Russia: Sverdlovsk Press;1970. p. 215-7)

שכיזנדרה | Schisandra chinensis | Wu Wei Zi
מוכרת כ"צמח חמשת הטעמים" ברפואה הסינית, השכיזנדרה משמשת במשך אלפי שנים את העוסקים ברפואת הצמחים, בעיקר זו האסייתית. בניסוי קליני מבוקר נמצא כי תערובת צמחים הכוללת את הצמח שכיזנדרה שיפרה תפקודים קוגניטיביים דוגמת מהירות, דיוק וקשב בהשוואה לקבוצת הביקורת.
(Phytomedicine.2010 Jun;17(7):494-9)