כורכומין, הרכיב הפעיל בפקעת הכורכום, הוא אחד מתוספי התזונה הצמחיים הנחקרים והנמכרים בעולם. יתרונותיו כנוגד דלקת עוצמתי, נוגד חמצון ואנטי-סרטני הקנו לו שם ומעמד גם ברפואה המודרנית. הכורכומין מותווה לטיפול בשלל מצבים, ביניהם מחלות מפרקים, מחלות מעיים דלקתיות, תמיכה בחולה האנקולוגי ואפילו דיכאון.

מחקרים מראים שרק אחוז אחד מהכורכומין שנספג לדם נמצא בצורתו הפעילה פרמקולוגית. השאר מופיע כנגזרות לא פעילות הנוצרות כתוצאה מפירוק אנזימטי של כורכומין במעיים ובכבד. לאחרונה אנו שומעים רבות על מגבלות הספיגה של הכורכומין בגוף, אך אין אמת בדברים. המגבלה נובעת מכך שפחות מאחוז אחד מהכורכומין שנספג לדם נמצא בצורתו הפעילה פרמקולוגית.

סברה שגויה נוספת גורסת שליפוזומים משפרים את הספיגה והזמינות הביולוגית של כורכומין. גם טענה זו אין לה אחיזה במציאות. כבר בסוף שנות השמונים הוכח שליפוזומים
לא משפרים ספיגה ולא מגינים על חומרים רפואיים מפני פירוק אנזימטי במעיים.
כפי שנכתב בתוצאות מחקר משנת 1987:
The combined results of our in vitro and in vivo experiments demonstrate that liposomes do not influence the oral absorption of their entrapped drug. Furthermore, even the most “stable” liposomes do not retain entrapped marker in the gastrointestinal tract and hence will not even protect the drug from its hostile environment. Therefore, liposomes appear to have little promise as oral drug delivery systems
(International Journal of Pharmaceutics. 40 (1987) 143-150)

לסיכום, טכנולוגיית הליפוזומים הפוספוליפידיים אינה יעילה ואינה מתאימה כלל לכורכומין – שכן היא לא מגינה עליו מפני פירוק אנזימטי במעיים ובכבד.

עוד טענה היא שליפוזומים מסייעים לכורכומין לחדור דרך קרום התא. אבל כורכומין לא זקוק כלל לסיוע שכזה – הוא ליפופילי ונמס היטב במדיום שומני, כך שאין לו בעיה לחדור אל התאים והוא אינו זקוק למעטפת ליפוזומית שומנית.

ואחרון חביב, ידוע כי תוספת של פיפרין (אלקלואיד המופק מפלפל שחור) משפרת את הזמינות הביולוגית של כורכומין. הפיפרין עושה זאת על ידי עיכוב הפירוק האנזימטי של כורכומין במעיים ובכבד. שלא כפי שיש הטוענים, אין מניעה לעשות שימוש בכמות קטנה של פיפרין גם בסובלים ממחלות דלקתיות של המעיים. מחקרים הראו אפילו שלפיפרין השפעה מועילה במקרים אלו.
(J Ethnopharmacol. 2015 Apr 22;164:239-46)

טכנולוגיה חדשנית המאפשרת לראשונה שיפור בזמינות הביולוגית
סיכמנו את נושא הספיגה של הכורכומין. נשארת עדיין פתוחה השאלה מה יכול להעצים את הזמינות הביולוגית שלו בגוף? התכשיר אקטיב-כורכומין מבוסס על טכנולוגיה ייחודית הכוללת שחרור מבוקר של מעכבי אנזימים באמצעות מעטפת של ציפוי רב שכבתי מורכב.
באמצעות שיטה חדשנית זו מתאפשרת לראשונה העצמה של הזמינות הביולוגית של כורכומין פי עשרות מונים.

אז מהו החידוש בתכשיר אקטיב-כורכומין? האם קיימות התוויות נגד לשימוש בו? האם ניתן ליטול ביחד עם אספירין? האם קיימת הגבלת משך שימוש בתכשיר? מה הופך את אקטיב-כורכומין ליעיל יותר מתכשירי כורכומין אחרים בשוק תוספי התזונה?

תשובות לשאלות אלה, ורבות נוספות, תוכלו למצוא במאמר זה