האביב מסמל תקופה של לבלוב, התחדשות ופריחה. אך לרבים מאיתנו זהו גם האות להתפרצות האלרגיה העונתית, המכונה לעיתים גם קדחת השחת. כיצד נוכל לעודד את הגוף לפתח עמידות בפני תופעות אלו? לרפואת הצמחים המודרנית כמה פתרונות.

כבכל שנה, מגיע האביב ולרבים מאיתנו זהו גם האות להתפרצות האלרגיה העונתית, העיניים הדומעות והטישיו. הטיפול הרפואי המקובל אמנם נותן מענה לתסמינים, אך מלווה בתופעות לוואי, ובנוסף, אנחנו יכולים להיות בטוחים כי בשנה הבאה תשוב ותתחדש החגיגה. וצמחי המרפא? הם דווקא יכולים לסייע לנו לפתח עמידות למחוללי האלרגיה.

הטיפול הרפואי המקובל באלרגיות עונתיות וקדחת השחת כולל מיתון של התגובה החיסונית, או במילים אחרות, עיכוב מערכת החיסון מפעולתה הטבעית. תוצאות הטיפול הן בדרך כלל הפחתה של התסמינים עד יעבור זעם. אך תרופות אלו לא באמת פותרות את רגישות הגוף לאלרגן, הן רק ממתנות את התגובה. בנוסף, אלו תרופות מרובות תופעות לוואי דוגמת טשטוש, עייפות ואף התשה של מערכת החיסון. במקרים חמורים נעשה שימוש גם בתרופות סטרואידיאליות, שלמעשה מחלישות את פעילות המערכת החיסונית ולכן מקטינות את יכולת הגוף להתמודד עם גורמים מזהמים.

ומה יש לרפואת הצמחים המודרנית להציע?
רפואת הצמחים מתייחסת להיבטים השונים של התגובה האלרגית, ולא פועלת רק על מנת להפחית או להעלים את תסמיניה; הטיפול הצמחי מתמקד ברגישות הבסיסית לאלרגן ובפעילות נוגדת אלרגיה, ומיטיב גם עם התסמינים. יתרון מרכזי של הטיפול הצמחי הוא כי הצמחים מפתחים את עמידות הגוף למחוללי האלרגיה עצמם. לצמחים יש יכולת לווסת את התגובה החיסונית המופרזת לאלרגנים במגוון מנגנונים. זוהי השפעה מתמשכת שבהחלט עשויה להפחית התפרצויות עתידיות – הן מבחינת התכיפות והן מבחינת העוצמה. ניסיון מעשי של אלפי שנים, לצד מחקרים מודרניים, מוכיחים כי צמחי המרפא מסייעים לתגובה אופטימלית ומאוזנת של המערכת החיסונית.

אז איך זה בעצם עובד?
ביכולתם של רכיבים פעילים שונים המצויים בצמחים לאזן את התגובה החיסונית ולהעלים את תסמיני האלרגיה. בנוסף, לצמחים רבים השפעה מווסתת מטבולית והם משפרים את העמידות ויכולת ההסתגלות של הגוף למצבי דחק. לצמחים רבים גם יכולת להפחית את ההפרשות הריריות ולהקל על המנוזלים והדומעים.

5 הכללים למניעה ולטיפול באלרגיה העונתית:

אילו צמחים מומלצים למניעה ולטיפול באלרגיה העונתית?
קיימים צמחים רבים המקלים על תסמיני האלרגיה ומטפלים גם במקורותיה. הפעם בחרנו להתמקד במספר צמחים מרכזיים, ששלושה מהם נחקרו לאחרונה ונמצאו יעילים לטיפול באלרגיה עונתית ובאסטמה.

סופורה (Sophora flavescens)
זהו שיח ירוק עד שמוצאו בסין. שורש הסופורה מקובל בשימוש ברפואה הסינית כבר אלפיים שנה, וגם בימינו ברפואת הצמחים המודרנית. מחקרים עדכניים מצאו כי תמצית הצמח עיכבה תגובת גרד תלוית סרוטונין במודל מחקרי של דלקת עור אטופית.

פטריית ריישי (Ganoderma lucidum)
הריישי זוכה בשנים האחרונות לתהילה במערב, אך ברפואת הצמחים של המזרח היא מוכרת כבר אלפי שנים. זוהי פטרייה גדולה בצבעים בוהקים של אדום או שחור, בעלת יכולת לשפר את סיבולת הגוף למצבי דחק. לרכיבים טריטרפניים מפטריית הריישי מיוחסת פעילות מווסתת חיסון ואנטי אלרגית במגוון מנגנונים אנדוקריניים ואימונולוגיים.

שוש (.Glycyrrhiza spp)
כאחד הצמחים האהודים והשימושיים ביותר ברפואת הצמחים, השוש מוכר ברפואות המסורתיות של תרבויות עתיקות רבות כמו גם ברפואת הצמחים המודרנית. מחקרים מראים כי החומר גליצריזין המצוי בצמח נמצא כבעל פעילות מכייחת, נוגדת דלקת ואנטי אלרגית.

סרפד דו ביתי (Urtica dioica)
לסרפד היסטוריה ארוכת שנים, בשמו נקשרו אגדות לא מעטות והוא מקובל במסורות רפואיות שונות ואף באזורנו. השימוש המסורתי בו לטיפול באלרגיות אושר במחקרים מודרניים, כמעכב שחרור היסטמינים ונוגד דלקת. תכונות אלו נמצאו כמועילות במיוחד במצבי אלרגיה עונתית.

יש הוכחות? המחקר הקליני על צמחי מרפא ואלרגיה*
ונסיים במחקר קליני שנערך בשנת 2006 בביה"ס לרפואה "הר סיני" בניו יורק, בשיתוף עם ביה"ח לטיפול באלרגיות ואסטמה בביה"ס לרפואה בוויפאנג, סין. במחקר המדובר, פורמולה צמחית הכוללת סופורה (Sophora flavescens), פטריית ריישי (Ganoderma lucidum) ושוש (.Glycyrrhiza spp), הדגימה יעילות גבוהה בטיפול באסטמה ובאלרגיות אף בהשוואה לתרופות סטרואידיאליות סינטטיות, אך בהיעדר תופעות הלוואי של תרופות אלו. לדברי החוקרים המעורבים במחקר: "זהו המחקר המבוקר כיאות הראשון בו הרכב צמחי סיני נמצא יעיל בטיפול באלרגיות ואסטמה באותה דרגה כמו תרופות סינטטיות, וניתן לראות השפעה משמעותית של ההרכב הצמחי על התגובה החיסונית בסובלים ממחלות אלרגיות ואסטמה".
(J Allergy Clin Immunol. 2005 Sep;116(3):517-24)*