פצעונים, הזעה מופרזת ושתן כהה בצד חוסר שקט ועצבנות עשויים לקבל מענה הולם בצורת צמחים ומזונות המיועדים לניקוי הכבד מרעלים. לרבים מומלץ לעבור באביב תהליך זה גם ללא תסמינים מובהקים.

בשיחת הטלפון הראשונה בינינו אמר ששמו אביב וביקש לדעת אם אוכל לעזור לו. לשאלתי "על מה אנחנו מדברים" השיב כי הוא סובל ממחלה מסתורית, המתבטאת בהופעה של מורסות גדולות על פני אזורים שונים בגופו. אמרתי לו כי הוא מוזמן לבקרני במרפאתי לפגישה קצרה, אשר בסיומה אוכל לומר לו אם יש ביכולתי לסייע לו. הוא סיפר כי מכר משותף שלנו, יועץ ארגוני מוכר, הציע לו ליצור עמי קשר, ואני הצעתי להעבירו אל מזכירתי לקביעת מועד לפגישה.מספר ימים לאחר מכן התייצב אביב בפתח חדרי במרפאה. הזמנתי אותו לשבת והצעתי לו כוס מים, לה סירב בעודו מציין כי הוא אינו צמא. לאחר מילים קצרות של פתיחה, ביקשתי ממנו לספר קצת על עצמו ועל הסיבות בעטיין פנה אלי לטיפול.

אביב פתח ואמר: "כפי שאתה כבר יודע, קוראים לי אביב. אני אהיה בן עשרים ותשע בראשון לאפריל, מה שאומר שנולדתי באביב ולכן השם. אני גר בתל אביב עם החברה שלי ומתפרנס בקושי מעבודות גינון מזדמנות. האמת היא שקצת קשה לי לזכור מתי הכול התחיל. הדברים לא התחילו באופן פתאומי, אלא בהדרגה. לפני איזה שנה וחצי התחילו להופיע לי על הירכיים מין פצעים קטנים ואדומים. בהתחלה לא כל כך התייחסתי אליהם, אבל עם הזמן הם נהפכו להרי געש קטנים ומתפרצים שהתחילו להתפשט על חלקים גדלים והולכים של הרגליים והופיעו גם על הגב, הצוואר והקרקפת. בשלב הזה הפצעים כבר הפרישו נוזל צמיג וצהוב וכאבו למדיי. בערך באותו הזמן הבחנתי שהשתן שלי כהה יותר מאשר בדרך כלל ושיש לו ריח חזק במיוחד, ושאני מזיע כמויות נכבדות של זיעה דביקה וחמוצה. אני חסר שקט ועצבני, חם לי כל הזמן ואני מרגיש דחוס, לח ודביק כמו איזה גרב של פועל בניין באמצע יולי…"

אביב המשיך בתיאורים פלסטיים של חוויותיו הרפואיות, ואני הקשבתי בעודי מתבונן בו. ילד יפה, שחום, שפתיים מלאות, אדומות, עיניים חומות, שיער ארוך וגלי בצבע אגוז אסוף ברשלנות לאחור. יש לו קול עמוק וחם עם קצוות לחים ודביקים מעט, אשר בצהרי היום משפיע עליי כמו שיכר כהה וסמיך. "אכן, נראה כי מדובר במצב המאופיין בעודף של חום ולחות רעילה, אשר מקורם בחוסר איזון של הכבד", חשבתי לעצמי. ביקשתי ממנו לספר מה הוא אוכל, ולא הופתעתי לשמוע שהוא ניזון בעיקר מבשר וממוצרי חלב, ובאופן כללי ממזון שמן, מטוגן ומפולפל. אביב המשיך וסיפר כי הוא שותה כמויות נכבדות של משקאות אלכוהוליים, בעיקר וויסקי סקוטי ובירה, ומעשן בסביבות חפיסה של סיגריות קאמל ביום. הוא גם נזכר, ושאל אם זה רלוונטי, כי לפני כ-10 שנים סבל מדלקת כבד נגיפית אקוטית.

חום ולחות
הניסיון הקליני שלי כבר הראה יותר מפעם אחת בעבר, וזאת בהתאמה עם העקרונות המופיעים בספרות הרפואית המסורתית, כי השילוב של מזון שמנוני מפולפל ומטוגן עם צריכה של כמויות גדולות של אלכוהול וסיגריות מהווים מרשם בדוק להצטברות של פסולת מטבולית ותסמינים של חום ולחות. כל זה סביר עוד יותר, כאשר מדובר בטיפוס סאנגוויני (דמי) עם היסטוריה של הפטיטיס. יש לזכור בהקשר זה כי הכבד הינו האיבר העיקרי המופקד על טיהור הדם והרקמות מפסולת מטבולית עודפת, וכי הטיפוס הסאנגוויני נוטה מטבעו לתסמונות המאופיינות בהצטברות של לחות רעילה וחום עודף בדם.

האסטרטגיה הטיפולית המקובלת במקרים שכאלה כוללת טיהור של הכבד, הדם והגוף בכללותו על ידי שימוש בצמחים מקדמי פינוי המעוררים את פעילות הכבד, הכליות ומערכת הלימפה – איברים המהווים מערכת טיהור עצמי עבור האורגניזם.ביקשתי מאביב להוציא את לשונו בכדי שאוכל להתבונן בה, וגם כאן לא המתינו לי הפתעות. הלשון התגלתה כבעלת צבע אדום עז, בעיקר בשוליה, ומכוסה בחיפוי עבה, שמנוני למראה ובעל גוון צהבהב. בדיוק הלשון שהיית מצפה למצוא במצב שכזה. הצבע האדום של גוף הלשון והגוון הצהבהב של החיפוי מעידים על החום העודף, בעוד שהחיפוי העבה והשמנוני מעיד על הימצאותה של ליחה רעילה. עתה, לאחר שהתמונה התבהרה במידה מספקת והמסקנות ביחס לטבע המחלה ודרך הטיפול הרצויה נתבררו כל צרכם, פניתי אל אביב לשם הדרכה באשר לאופי הטיפול הדרוש. ביקשתי ממנו לערוך רשימה המחולקת לשניים. חציה האחד כולל מזונות מחממים וכאלה הגורמים להצטברות של לחות, מהם יש להימנע לתקופה של חודש ימים, בעוד שחציה השני כולל מזונות צוננים ומטהרים אותם ניתן לצרוך בתקופת הטיפול.

הגשתי לאביב עט ונייר והוא החל לכתוב:
מזונות מהם יש להימנע לחלוטין: בשר כבש, בשר בקר, עוף, כבד, דגים, ביצים, חלב, גבינות שמנות, שמנת, בצל, שעועית, חציל, פלפל חריף, זיתים, בננה, אגוז מלך, פיסטוק, קמח חיטה ומוצריו, דבש, סוכר, מלח, שמן תירס, קפה, תה שחור.
מזונות מותרים לאכילה: יוגורט מחלב עיזים אורגני, טופו, אורז מלא, אורז בר, עדשים ירוקות, סלרי, עולש (אנדיב), חומעה, חסה, תרד, ברוקולי, מלפפון, אפונה, תפוח ירוק חמצמץ, שמן חמניות מכבישה קרה, תה ירוק, חומץ תפוחים.בנוסף, ביקשתי מאביב להימנע לחלוטין גם מצריכה של מזון תעשייתי מעובד, אלכוהול, סיגריות, תרופות ותוספי מזון – ולהרבות בשתייה של מים.הטיפול אשר ניתן לאביב כלל תרכיז צמחי מורכב אשר הופק מהצמחים הבאים: שורש שן הארי (שינן), זרעים של גדילן מצוי, עלים של סרפד וגבעולי דבקה זיפנית.

התרכיז הוכן באופן הבא: הצמחים לוקטו מהבר מבעוד מועד, והונחו על רשת לייבוש חלקי למשך שבוע ימים. לאחר מכן, נגרסו הצמחים ובושלו במשך 3 שעות בסיר נירוסטה עד אשר הנוזל הצטמצם לכדי שליש מנפחו הראשוני. לאחר שתוכן הסיר התקרר, הוא הועבר לכד חרס גדול והוספה אליו כמות מוגדרת של תערובת המופקת מכוהל מותסס וגליצרין צמחי. לאחר תקופת השריה של שבוע ימים, עברו הצמחים סחיטה בצנטריפוגה, אשר בסופה התקבל התרכיז המוכן לשימוש.
ביקשתי מאביב לשתות מהתרכיז 5 כפות ביום לתקופה של חודש ימים, החל ממועד יום הולדתו אשר עמד לחול כשבוע ימים לאחר מועד פגישתנו. את תפריט הניקוי הצעתי להתחיל כבר למחרת היום.אביב נראה מודאג, אבל אמר כי ינהג כעצתי ויחל בתהליך כבר למחרת היום. פגישתנו הגיעה לסיומה. נפרדנו בלחיצת יד חמה ולחה, וסוכם בינינו כי אביב יעדכן אותי טלפונית בשעת הצורך.

ערני, חיוני ומאוזן
בתאריך ה-2 לאפריל צלצל מכשיר הטלפון אשר על שולחני, היה זה אביב מצדו השני של הקו: " היי, זה אביב, אני צריך לדבר איתך, אפשר?" עניתי בחיוב והוא המשיך: "תשמע, התחלתי לפני שבוע את הדיאטה, והרגשתי איתה בסדר גמור. אתמול בבוקר התחלתי לגמוע את השיקוי כפי שאמרת ולקראת הערב התחיל לי כאב ראש מטורף. לא לקחתי שום כדור, ובבוקר קמתי עם כאב ראש עמום וכאבים בכל הגוף כאילו שמתחילה לי איזה גריפא. מה אתה אומר?"
מכיוון ששאלו אותי, אז אמרתי: "זה בסדר, צפוי למדי, בדרך כלל מתחיל ככה. הניקוי מתחיל מהראש, ויורד בהדרגה לגוף. בעוד יומיים התחושות המוזרות יחלפו ותרגיש יותר טוב. ברגע זה הג'יפה יוצאת מהרקמות ומציפה את מחזור הדם, ולכן אתה מרגיש מורעל. משהו נוסף?", אביב המשיך עוד קצת ותיאר תחושות ורגשות שחווה בימים האחרונים. סיכמנו לדבר לאחר שבוע.
בשיחתנו הטלפונית הבאה סיפר שאמנם בתום מספר ימים התחושות הקשות חלפו להן וכי הוא חש בטוב. עוד הוסיף ואמר כי המורסות על גופו החלו להפריש את תוכנן החוצה וכי השתן שלו, שבימים הראשונים לטיפול העמיק צבעו והחריף ריחו, חוזר בהדרגה למופעו הרגיל.

כאשר התקשר אלי אביב בפעם הבאה לאחר כשבועיים הבחנתי בהתרגשות קלה בקולו, הוא פתח ללא הקדמות מיותרות: "חבל לך על הזמן, הפצעים מתחילים להיעלם!" עניתי שאני מאד שמח לשמוע וביקשתי שיפרט מעט יותר. "הם כבר לא מפרישים, חלק מצטמקים, וחלק נעלמו לגמרי" אמר, והוסיף בקול מעט יותר שליו "הייתי אתמול איזה שבע פעמים בשירותים, והיום קמתי כמו חדש. מרגיש מעולה, חבל לך על הזמן". סיכמנו כי אביב יתמיד בתפריט עוד חודש נוסף, אך יתחיל להשיב אליו בהדרגה דגים, ולהוסיף אבטיחים, מלונים וענבים שחורים. עוד סוכם כי הוא יפחית את מינון הצמחים וייטול 3 כפות ביום בלבד מהתרכיז. בסיומו של אותו החודש התקיימה פגישתנו השנייה והאחרונה. עורו של אביב נתגלה כחף כמעט מזכר לאותן מורסות אשר ייסרו אותו זמן ממושך. כל שניתן היה להבחין בו כעת היה גוון כהה מעט יותר של העור באזורים אשר אכלסו עד לא מזמן את מצבורי הרפש המפרישים. הוא סיפר כי הוא מרגיש ערני, חיוני ומאוזן. ההזעות ותחושת החום הרב חלפו להם זה מכבר. שנינו היינו שותפים לתחושה כי התהליך הגיע למיצוי, וכי הגיעה השעה לפנות כל אחד לדרכו. אני, מצדי, המלצתי על חודש נוסף של דיאטה בשילוב הרכב צמחי המיועדים לשיקום האברים החיוניים, ואביב קיבל עליו את הדין ללא היסוס.

התפריט לחודש זה יועד לשיקום הכבד, הטחול, הקיבה, הדם ומערכת העצבים, וכלל:

הגיע הזמן להיפרד, המטופל של שעה 12 כבר המתין בחוץ, ואביב ביקש להודות לי על הכול. מלמלתי משהו על כך שעושה כמיטב יכולתי, ושבעצם כל הרפואות בידי שמיים, ונפרדנו לשלום.

אודות המחבר
גל מ. ראן (Cl.H, ND, MIHA, RH (AHG
חבר איגוד ההרבליסטים האמריקאי הרשמי ומראשוני העוסקים בישראל ברפואת צמחים קלינית מודרנית. בעל ניסיון קליני ואקדמי של מעל לעשרים וחמש שנה. משמש כמנהל מחלקת מחקר ופיתוח של חברת "ראן בוטניקלס".