את הרעילות המצטברת בגופנו במהלך החורף ומתוך תהליך החיים, נוטה הגוף לנקז באביב. המזון שאנו אוכלים, האוויר שאנו נושמים והרשמים אותם אנו קולטים בחושינו עשויים גם הם להפוך מקור לרעילות. אז כיצד ניתן לסייע לגוף להתחיל בתהליך הטיהור? הכל בכתבה הבאה

מנקודת מבטה של הרפואה המסורתית הסינית, משתייך האביב ליסוד העץ, לצבע הירוק ולטעם החמוץ. בגוף האדם מיוחס האביב לכבד, לכיס המרה ולעיניים. את זה הלא אפשר לקרוא בכל ספר בסיסי ביסודות הרפואה הסינית, ולכן, במאמר זה ננסה להאיר מעט את אותן התרחשויות פסיכו-פיזיו-פתולוגיות, אשר חלקנו חווים בתקופת מעבר זו: נשתדל להבין את משמעותן ביחס לתהליך החיים הדינמי, ולהציע דרכים שיובילו את האורגניזם האנושי בחתירתו הבלתי נלאית אל עבר האיזון.

על רעילות ורעלים
האיבר העיקרי בגופנו, דרכו מתבטאת האיכות של יסוד העץ – ומכאן גם האביב, הוא הכבד. לאיבר זה מיוחסים תפקודים רבים ומגוונים, אשר לא כאן המקום לפרט את כולם. בחרתי להתעכב על תפקוד אחד ומיוחד, אשר ניתן לכנותו בשם דה-טוקסיפיקציה (Detoxification). אם ננסה להסביר את המונח באופן מילולי, נקבל משהו כמו: טוקסיפיקציה = רעילות, דה = מילת שלילה. התוצאה: שלילת הרעילות. עולות ראשית השאלות: – מהי רעילות? – מהיכן היא מגיעה? – איך היא אמורה להיות מסולקת מהגוף?

נתייחס לכך בקצרה: רעילות יכולה להגיע אל הגוף ממגוון מקורות, אשר ניתן לחלקם לשלושה מיני "מזונות": המזון שאנו אוכלים, האוויר שאנו נושמים והרשמים אותם אנו קולטים בחושינו (כן, גם זה סוג של מזון).

ראשית, נעסוק באוכל. אוכל עלול להוות מקור לרעילות בכמה אופנים שונים. חומרי ההדברה והתרופות, בהם מטופלים הצמחים ובעלי החיים המשמשים לנו למזון הם מקור לרעילות, כמו גם כל החומרים הסינטטיים המוספים באופן מלאכותי למזון, דוגמת צבעי מאכל, מעכבי חמצון, חומרים משמרים, חומרי תפיחה, מייצבים וכדומה. לגופנו קשה מאוד להיפטר מחומרים אלו, מכיוון שהוא "מכיר" אותם זמן קצר בלבד (מבחינה אבולוציונית), ולא התפתחו בו מנגנוני סילוק המותאמים לפינוי חומרים אלה. כאשר חומרים אלו מצטברים בתוך התאים והרקמות, הם פועלים בגוף כרעל, הגורם לשיבוש התהליך המטבולי ובטווח הארוך אחראי לפגיעה ברקמות ובאיברים, שסופה במחלות כרוניות.

בנוסף, מזון הנחשב ללא מתאים לסוג האדם האוכל אותו (מה שנקרא "טיפוס"), או לתנאים האקלימיים (למשל, אוכל קר ולח בחורף) – גם הוא עלול להוות מקור לרעילות המצטברת ברקמות הגוף. האוויר שאנו נושמים גם הוא מקור לא אכזב לרעילות: פיח ופסולת תעשייתית מגוונת המזהמים את האוויר, חודרים אל גופנו עם הנשימה. הם נספגים דרך הריאות אל מחזור הדם ומצטברים בתאים. "המזון" הנקלט בחושינו מקורו בהשפעות חיצוניות ופנימיות, דוגמת צלילים, ריחות, מראות, רעיונות, תחושות, רגשות וכדומה. כל מי שעיניים בראשו ואוזניים בצדי ראשו, יכול להבחין בקלות שכל אותם צלילים צורמים, "מוסיקה" רועשת ואגרסיבית, ריחות דיס-הרמוניים, מראות זוועה, רעיונות מעופשים ויחסי אנוש מעוותים, שהנם מנת חלקו היומיומית של האדם המודרני מיום היוולדו, פועלים כרעל לגופו ולנפשו של האדם, לא פחות מאשר צבעי מאכל ופיח!

הניקיון מתחיל באביב
לאחר שהגדרנו באופן כללי את מקורות הרעילות בגופנו, נשאלת השאלה כיצד ניתן לעזור לגוף לפנות את אותה פסולת המצטברת בו, וגורמת לתחלואי הגוף והנפש. באופן טבעי משקיע גופנו מאמצים גדולים בניסיונות לפנות את אותה פסולת: הפרשת ליחה ונזלת, שלשולים, דימומים, דלקות שונות, מורסות ופרונקלים, כולם עדות לניסיונות, מוצלחים יותר או פחות, לפנות את הרעילות המצטברת בו.

עתה נחזור לראשית המאמר, וננסה לסגור מעגל: האיבר העיקרי (אם כי לא היחיד) אשר מופקד בגופנו על פינוי רעלים (דה-טוקסיפיקציה), הנו הכבד. שיאם של תפקודי הפינוי שנוקט הכבד חל באביב (זאת אומרת, עכשיו!). ואכן, אין זה בלתי שכיח לחוות בתקופה זו תופעות כמו הפרשה עודפת של נזלת, דמעות, שלשולים, פריחות שונות וכיו"ב – כולן עדות לפעילות מוגברת של ניקוז ופינוי על-ידי הכבד.
כאן ראוי לציין, שכאשר אנו אומרים "כבד", הרי איננו מתייחסים בהכרח רק לאותה בלוטה גדולה החבויה מאחורי הצלעות בצד הימני העליון של הבטן, אלא גם לתפקוד ה"כבדי" בכל תא ותא בגוף, היינו, פינוי וסילוק פסולת.

קיימות דעות ושיטות רבות לביצוע של דה-טוקסיפיקציה בתזונה. החל בתפריט של אורז בלבד, וכלה בתהליכים מורכבים דוגמת דה-טוקסיפיקציה על-פי איבן-סינא, לעתים בשילוב של חוקנים, סאונה, מרחצאות בריאות וכדומה, ולעתים ככלי בודד. להבנתו של מחבר מאמר זה, דיאטת ניקוי יעילה ופשוטה מתחילה בשלושה ימים של מים בלבד, שלאחריהם ארבעה ימים של מים וירקות ירוקים בלבד. מובן שתהליך כזה אינו מתאים לכולם: ילדים, נשים בהיריון או מיניקות ואנשים הנוטלים תרופות מרשם, מומלץ כי לא ינסו אותו על עצמם.

בקצרה, מטרתו של תהליך כזה מתגלמת בניסיון למנוע מתאי הגוף חומר גלם להפקת אנרגיה ובניה, על-מנת לאפשר לאורגניזם להפנות את כוח החיות (צ'י) לפינוי, לניקוי ולתיקון. התהליך יסתיים בדרך-כלל במה שקרוי "משבר החלמה", העשוי להתבטא בהזעה ובהשתנה מוגברות, בהקאה, בשלשול או בדימום דרך האף.

צמחי מרפא המסייעים לדה-טוקסיפיקציה
צמחי מרפא שונים שמשו לכל אורך ההיסטוריה האנושית, ובכל מסורות הרפואה, להמרצת פעילות הכבד ולתמיכה בתהליך פינוי הפסולת. רבים מצמחי מרפא אלה מגיעים לשיאם בתקופת האביב, מה שרומז על כוונתו של הבורא בנדון. אם נבחן אותם היטב, נגלה שלחלק מהצמחים הניחנים בהשפעה זו טעם מר ופעילות משלשלת קלה, וכי הם פועלים בעיקר באמצעות המרצת הכבד. צמחים אחרים מפעילים יותר את הכליות, שגם להן מיוחסת חשיבות גדולה בתהליכי הפינוי. צמחים כאלה יגרמו להשתנה מוגברת. כמו כן, ישנם צמחים הממריצים את ניקוז מערכת הלימפה, המשמשת בעצמה כמערכת ניקוז פסולת, וכן צמחים העוזרים בפינוי דרך הריאות והעור. פורמולת צמחים סטנדרטית התומכת בתהליך של דה-טוקסיפיקציה תורכב בדרך כלל משילוב של צמחים מהקטגוריות השונות, במטרה להשיג תהליך הרמוני של ניקוי ופינוי.

להלן דוגמאות לצמחים
צמחים המפעילים את הכבד ומקדמים דה-טוקסיפיקציה
שורש שן-ארי (Radix Taraxacum spp)
זרעי גדילן מצוי (Semen Silybum marianum)
שורש מרור הגינות (Radix Sonchus oleraceus)
שורש עירית גדולה (Radix Asphodelus microcarpus)
שורש חומעה צהובה/ורודה (Radix Rumex spp)
שורש עולש (Radix Cichorium spp)
שורש לפה גדולה (Radix Arctium lappa)

צמחים משתנים המקדמים פינוי דרך הכליות
זרעי כרפס ריחני (Semen Apium graveolens)
עלי סרפד (Folia Urtica spp)
שורש גזר קיפח (Radix Daucus carota)

צמחים המנקזים את מערכת הלימפה ומסלקים רעילות
עשב דבקה זיפנית (Herba Galium aparine)
קנה שורש אירוס(Radix Iris versicolor)
שורש פיטולקה (Radix Phytolacca spp)

צמחים המנקזים רעילות מהריאות ומהעור
עשב אמנון ותמר (Herba Viola tricolor)
עשב סיגלית (Herba Viola oddorata)
תפרחות תלתן אדום (Flos. Trifolium spp)
צמחים מטהרי דם ומעוררי חיסון
שורש קיפודנית צרת עלים (Radix Echinacea angustifolia)
קליפת גזע לאפאשו (Cortex Tabebuia spp)
שורש חותם זהב (Radix Hydrastis canadensis)
קליפת גזע אונה דה-גאטו (Cortex Uncaria tomentosa)

פורמולה לניקוי כללי לדוגמה
עשב אמנון ותמר 50 גר'
שורש שן-ארי 50 גר'
עשב דבקה זיפנית 50 גר'
קליפת גזע לאפאשו 50 גר'

אופן ההכנה
להרתיח 6 כפות מתערובת הצמחים ב-1 ליטר מים למשך חצי שעה, לסנן ולשתות במשך יום במנות קצובות (לחלק ל-4-3 מנות). יש ליטול מהתערובת במשך כחודש ימים. תכשיר מעט יותר מרוכז בתמצית יהיה:
De-Tox-Mix
Ext. Taraxacum 1:1 25%
Ext. Galium 1:1 30%
Ext. Urtica 1:1 25%
Ext. Silybum 1:1 20%
המינון: 2-1 כפיות 3 פעמים ביום במעט מים לפני האוכל, למשך כחודש ימים.
מובן שישנן עוד אפשרויות רבות. אלו הן רק דוגמאות.

הזווית היהודית
אי אפשר לסיים ללא ההקשר היהודי. להבנתו של מחבר מאמר זה, תקופת השנה המתאימה ביותר לתהליך ניקוי הנה ימי חג הפסח. אנו מוצאים לכך רמזים כבר בהימנעות המסורתית ממזונות מסוימים, וכן על שולחן החג בדמות השימוש הסמלי בכרפס (המשתן) והמרור (מקדם הניקוי ומפעיל הכבד). ולכן, המלצתי לאביב זה היא לסעוד את סעודת הסדר ולקיים מצוות אכילת מצה. ביום שלאחר הסדר יש להתחיל בתהליך ניקוי תזונתי, באופן שהוצג בראשית המאמר: שלושה ימי צום הכולל שתיית מים, ולאחר מכן ארבעה ימים בהם מותרת אכילת ירקות ירוקים בלבד. במידה שמי מבין הקוראים חש עצמו חלוש משהו במהלך התהליך הנזכר, או אז ניתן להוסיף כוס של יוגורט עזים אורגני וכוס של דייסת שיבולת שועל ביום.
לאחר שבוע זה נחזור בהדרגה לתזונה קלה ומזינה (ירקות, דגנים, קטניות וכדומה), ונשלב במשך שלושה שבועות צמחי מרפא מהמגוון שהוצג במאמר זה. חודש זה מהווה תקופה של ניקוי עמוק ויסודי, אשר יאפשר לכולנו שנה חדשה, טובה ובריאה.

De-Tox-Mix
Ext. Taraxacum 1:1 25%
Ext. Galium 1:1 30%
Ext. Urtica 1:1 25%
Ext. Silybum 1:1 20%
המינון: 2-1 כפיות 3 פעמים ביום במעט מים לפני האוכל, למשך כחודש ימים.

אודות המחבר
גל מ. ראן (Cl.H, ND, MIHA, RH (AHG
חבר איגוד ההרבליסטים האמריקאי הרשמי ומראשוני העוסקים בישראל ברפואת צמחים קלינית מודרנית. בעל ניסיון קליני ואקדמי של מעל לעשרים וחמש שנה. משמש כמנהל מחלקת מחקר ופיתוח של חברת "ראן בוטניקלס".